Muriël (43 jaar), getrouwd met Willem en moeder van twee kinderen van 3 en 9 jaar oud, is werkzaam als tandartsassistente. In deze blog deelt ze inzichten over haar boodschappenuitgaven, budgetbeheer en haar voorkeur voor bepaalde reclamefolders.
Ongeveer twee jaar geleden heb ik de AlleFolders app gedownload, nadat een vriendin me erop wees dat je via deze app heel eenvoudig reclamefolders kunt bekijken. Daarvoor keek ik graag naar de folders die wekelijks in de brievenbus belandden. Met twee kinderen en werk is het een uitdaging om het huis netjes te houden en ik merkte dat de papieren folders vaak lang rondslingerden in huis voordat ze uiteindelijk in de papierbak belandden. Sinds ik de folders op mijn iPad of telefoon bekijk, scheelt het niet alleen opruimen, maar ook – niet onbelangrijk – bespaart het papier. Meestal blader ik door dezelfde folders en maak ik vooral gebruik van de zoekfunctie om snel de juiste folder te vinden. Gemiddeld open ik de app ongeveer eens per week.
Naast de Jumbo Supermarkt wonend, loop ik vrijwel dagelijks even binnen en maak ik geen boodschappenlijstjes meer. Desondanks let ik wel op de prijzen, omdat de steeds hogere supermarktprijzen er vaak voor zorgen dat we ons boodschappenbudget overschrijden, wat ik onnodig vind. Bovendien geeft het me voldoening als ik mijn voorraad kan aanvullen met goede aanbiedingen. Aangezien we een Hoogvliet supermarkt in het dorp hebben die regelmatig scherpe aanbiedingen heeft, neem ik elke week de tijd om de Hoogvliet-folder door te nemen. Mijn principe bij aanbiedingen is dat ik alleen producten koop die ik ook buiten de actie om zou kopen. Zo voorkom ik dat ik etenswaren in huis haal die uiteindelijk over de houdbaarheidsdatum raken.
Foto: Ik bezoek dagelijks de Jumbo Westpolder in Berkel en Rodenrijs
Hoewel ik trouw ben aan een bepaalde supermarkt, ga ik bewust naar andere supermarkten voor hun specifieke aanbiedingen; bijvoorbeeld naar de Hoogvliet omdat het op mijn route ligt, en naar de Dirk als ze een aanbieding hebben die het waard is om een omweg voor te maken. Ons maandelijkse boodschappenbudget bedraagt 600 euro. Ik vind het zonde om geld uit te geven aan dranken. Daarom heb ik voordelige limonadesiroop in huis en gebruik ik een waterfilter. Als het om koffiebonen gaat, doe ik geen concessies. We hebben een duidelijke voorkeur voor de bonen van Cornelissen Coffeerroasters, die zelden in de aanbieding zijn.
De meest recente besparing is dat onze dochter nu zindelijk is, waardoor we geen luiers meer hoeven te kopen. Voor luiers koos ik altijd voor de Kruidvat-variant, dezelfde als die gebruikt worden op de kinderopvang en die prima van kwaliteit zijn. Dit scheelt me de zoektocht naar Pampers-aanbiedingen.
Vaatwastabletten, wasmiddel en wasverzachter koop ik alleen als ze in de aanbieding zijn. Hierbij wissel ik af tussen iets duurdere A-merken en wat voordeligere opties, afhankelijk van of we binnen ons budget zijn gebleven. Wat betreft wasmiddelen gaat mijn voorkeur uit naar Robijn vanwege de geur, maar onlangs heb ik Ariël eens uitgeprobeerd en dat beviel ook goed. Aangezien ik ook naast een Trekpleister woon, loop ik makkelijk en snel bij ze binnen voor hun aanbiedingen als ik onverwachts door mijn wasmiddel heen ben. Trekpleister heeft vrijwel altijd aantrekkelijke aanbiedingen voor wasmiddel staan. Als het budget wat krapper is, kies ik voor Witte Reus of Fleuril.
Voor vaatwastabletten weet ik dat die van de Lidl een goede koop zijn. Hoewel we normaal gesproken niet bij de Lidl winkelen en mijn man een merkvoorkeur heeft voor vaatwastabletten, zijn we teruggevallen op A-merken, maar dan uiteraard wel gekocht in de aanbieding!
Terwijl ik geniet van een kopje koffie, blader ik graag door de Lidl Shop-folder. Hier stuit ik regelmatig op items waarvan ik niet wist dat ik ze nodig had; vaak iets leuks voor in de tuin of voor de kinderen. Deze week viel mijn oog in de Lidl Shop-folder op:
Een laatste tip: als ik wat minder wil uitgeven, bekijk ik alleen supermarktfolders en houd ik me aan mijn motto: koop alleen aanbiedingen die je normaal gesproken ook zou gebruiken. Zo voorkom je impulsaankopen. Of zoals het gezegde gaat: kijken, kijken, niet kopen! Want ontspannen bladeren door folders is ook gewoon leuk!